Ştim deja că superstiţiile “operează” în cele mai variate domenii şi situaţii; deci nu-i de mirare că nici breasla marinărească nu scapă de ele. Vom vedea câteva dintre acestea şi unele întâmplări legate de ele.
Vineri – zi cu ghinion
Se spune că ziua de vineri este pentru marinari purtătoare de ghinion şi că nu e bine să urci pe navă cu piciorul stâng sau să pleci pe mare într-o zi de vineri. Tocmai pentru a dovedi că superstiţia cu ziua de vineri este o teamă prostească şi fără temei, pe la anii 1800, în Anglia, a fost echipată o navă, numită “HMS – Vineri”, cu un echipaj selectat într-o zi de vineri şi cu un căpitan numit James Friday (vineri), care a plecat în croazieră într-o… vineri. Din nefericire, nava nu s-a mai întors niciodată în port şi nici nu s-a mai auzit niciodată, nimic despre ea, dispărând în mod misterios, parcă pentru a întări superstiţia.
Femei la bord
Există superstiţia că femeile îmbarcate la bordul unei nave aduc ghinion. O altă superstiţie spune că nu trebuie să schimbi niciodată numele unei nave, pentru că este un semn rău, de mare ghinion. Ia să vedem dacă e aşa sau nu. Prima femeie – ofiţer în Marina Comercială Română a fost Irina Constantziu-Vlassopol. Ea a navigat împreună cu soţul ei destul de mult timp pe cargoul, botezat în cinstea socrului ei “Ing. N.Vlassopol”; aceasta era nava “Oituz” care a fost rebotezată (!) de familia Vlassopol, împotriva superstiţiei care se împotriveşte schimbării numelui unei nave. Aceasta se petrecea între anii 1930-1937, când regele Carol I i-a înmânat personal femeii-ofiţer, “Medalia Maritimă cls.III Navigant”. Din păcate, lucrurile nu au decurs conform aşteptărilor şi în 1936, Irina Constantziu-Vlassopol şi căpitanul Vlassopol se despart (!), iar nava nu mai navighează sub pavilion românesc (!), deoarece ex-soţul înregistrează cargoul sub pavilion panamez. Femeia la bord şi rebotezarea navei le-a purtat ghinion şi celor doi şi navei. În zilele noastre există şi prima femeie-ofiţer de marină militară din ultimii 30 de ani; este absolventa a promoţiei 2005 şi se numeşte Georgiana Marin. Nu ştim dacă s-a îmbarcat sau a rămas pe uscat, pentru a respecta superstiţia.
“Mâna rea” şi sticlă nespartă
Anul 1977, a fost nefast României, s-au petrecut multe drame, cutremurul şi drama petrolierului “Independenţă” numărându-se printre acestea. O veche superstiţie se referă la obiceiul ca orice navă să fie botezată şi lansată la apă prin spargerea unei sticle de şampanie; dacă sticla respectivă nu se spărgea “din prima” acesta era un semn de rău augur pentru nava aceea şi pentru echipajul ei. Lansarea la apă a petrolierului “Independenţă” a avut loc la 27 mai 1977, iar sticlă tradiţională a fost lansată de “mână rea” a Elenei Ceauşescu, astfel că nu s-a spart! Până la urma nava a fost lansată la apă şi a navigat până la 15 oct. 1979 când, aflată în apele Mării Marmara, în strâmtoarea Bosfor, a fost colizionata de o navă grecească şi apoi a ars timp de 29 de zile şi nopţi. Au murit atunci 42 de marinari, 13 au fost daţi dispăruţi şi doar 3 s-au salvat. A fost o dramă cu adevărat, dar care întăreşte superstiţia “mâna rea”, sticlă nesparta!
Alte superstiţii marinăreşti
Există în Yorkshire – Anglia superstiţia care spune că pisica neagră îi aduce aduce acasă în siguranţă pe pescari şi marinari; atât de “tare” este superstiţia că a prilejuit un comerţ înfloritor cu pisici negre, pe care le cumpără (cine altcineva decât) nevestele acestora.
În Michigan – SUA, dimpotrivă, “Black Cat” (pisica neagră) i se spune ambarcaţiunii care este blestemată să nu aibă niciodată echipajul complet. Aduce noroc dacă pe navă există marinari tatuaţi; dar aduce ghinion să navighezi pe o navă… verde! Dacă fluieri pe vas, se spune că chemi furtuna, deci e semn rău; dacă marea este agitată, se spune că este la bord unul nebotezat. Şi, apropo de botez, nimeni nu scapă de botezul trecerii, pentru prima dată, a Ecuatorului şi, se pare, botezul ăsta este drastic!
Radu Botez – parapsiholog – Senior Editor
Co-autor a Ediţiei de colecţie: “Între psihologie şi parapsihologie” – click aici
www.parapsiholog.ro